یکی از مهم‌ترین قواعد زندگی من،تداوم است.سال‌هاست کلیدواژه‌ی اصلی زندگی من بوده.اگر دقیق بخواهم بگویم،از سالی که برای کنکور می‌خواندم تا دانشگاه تهران قبول شوم.

از آن‌جایی که یک هدف اصلی در زندگی دارم و آن‌هم یادگرفتن و یاددادنِ آموخته‌هایم است،شرایط را مهیا دیدم که مخصوصا به این کلیدواژه‌ی اصلی زندگی‌ام بپردازم و آموخته‌هایم راجع به آن را با شما در میان بگذارم.

ما برای تداوم و استقامت ساخته‌شده‌ایم.این‌گونه است که درمی‌یابیم واقعا چه‌کسی هستیم.

توبیاس وولف

تعریف کلی مداومت به این شکل است:

امتناع از کم‌آوردن و کنار کشیدن،بی‌پروا اسقامت به‌خرج دادن؛تداوم سرسختانه برای در یک دوره بدون توجه به سختی و مخالفت‌ها.

آیا تعجبی هم دارد که تداوم،تفاوت ریشه‌ای بین تجربه‌ی موفقیت‌ و تجربه‌ی شکست است؟پس در نتیجه،واجب است که ما تداوم و استقامت،این ویژگی اساسی و ضروری را در خودمان پرورش دهیم.

این‌ها تعدادی از نکات برای پرورش مداومت و پشتکار است که اینجا برایتان جمع‌آوری کرده‌ام:

نکاتی برای پرورش مداومت

تصمیم بگیریدکه می‌خواهید چه‌کاری انجام دهید و اهدافی را تعیین کنید.

می‌دانیم که در هرکاری،تعیین اهداف امری ضروری است.پس زمانی را بگذارید برای مشخص کردن این‌که چه چیزی می‌خواهید.آیا می‌خواهید ده کیلو وزن کم کنید،از دانشگاه فارغ‌التحصیل شوید،در ماراتن شرکت کنید یا می‌خواهید در کسب‌و‌کارتان موفق شوید؟اهمیت مکتوب کردن اهداف را دست‌کم نگیرید.مطمئن هستم که راجع به قدرت مکتوب کردن اهداف شنیده‌اید.اما من باز هم تکرار مکررات می کنم.تحقیقات نشان می‌دهند که کسانی که اهداف‌ مشخصی را مکتوب می‌کنند در 95 درصد مواقع با موفقیت به‌آن‌ها دست می‌یابند.

خودتان را برای شکست‌ها و مشکلات آماده کنید.

بدانید و قبول کنید که در مسیر،شکست‌ها و مشکلات عدیده‌ای وجود دارد؛و برای آن‌ها آماده شوید.هیچ چیز مهمی بدون سختی و مشکلات در مسیر به‌دست نمی‌آید.گفته شده که هنری فورد سه‌بار ورشکسته شد تا وقتی که اولین اتومبیلش را ساخت.او بعد از آن به موفقیت‌هایی رسید تا وقتی که به یکی از ثروتمندترین آدم‌های دنیا بدل شد.او گفت:”شکست فقط فرصتی برای شروع زیرکانه‌ترِ دیگری‌ست.”

مداومت یقینا تفاوت اساسی بین تجربه‌ی موفقیت و تجربه‌ی شکستی‌ست که به جا زدن ختم می‌شود.

یکی از راه‌هایی که می‌توانید برای شکست‌ها و مشکلات آماده شوید،پیش‌بینی مشکلات احتمالی و داشتن یک برنامه‌ برای آن است.به عنوان مثال،اگر دارید تلاش می‌کنید که وزنتان را کاهش دهید،باید بدانید که زمان‌هایی پیش می‌آید که نخواهید توانست طبق رژیم غذایی‌تان پیش بروید.در چنین مواردی،شما باید زودتر وعده‌های غذایی‌تان را آماده کنید یا زودتر از نظر روانی خودتان را آماده کنید که از برنامه‌ی غذایی‌تان فاصله بگیرید.

متاسفانه،به‌جای اجازه دادن و آماده شدن برای چنین شرایطی،اکثر افراد به‌طور کامل کنار می‌کشند و می گویند که امکان ندارد به هیچ برنامه‌ی غذایی‌ای چسبید.در نتیجه،تمام برنامه‌ی غذایی سالم‌شان را خراب می‌کنند و با ناامیدی تسلیم می‌شوند.

همچنین،به‌خاطر داشته باشید که وقتی ما غرق در یک مشکل یا سختی هستیم،زمانی برای پرورش مداومت موردنیاز برای مقابله با آن مشکل و شکست مشخص نداریم.هرچند،اگر  ما به‌خوبی برای فراز و نشیب‌های اجتناب‌ناپذیر زندگی برنامه داشته‌باشیم،ما از نظر روانی برای این مشکلات و شکست‌ها،وقتی به سراغمان می‌آیند،آمادگی خواهیم داشت.

قدم اول را بردارید.

شما اگر برای رسیدن به چیزی تلاش نکنید که نمی‌توانید موفق شوید.خیلی از ما کارها را پشت‌گوش می‌اندازیم،از شکست می‌هراسیم و یا در برداشتن قدم اول برای دستیابی به چیزی که می خواهیم متزلزلیم.

شما اگر برای چیزی تلاش نکنید شکست هم نخورید.هرچند،در این صورت هیچ‌وقت موفق هم نخواهید شد.گفتاورد جالبی در این زمینه وجود دارد که می گوید:”تنها شکست واقعی،تلاش نکردن است.”

مرور کنید،دوباره ارزیابی کنید و تجدیدنظر کنید.

اگر کارها آنگونه که امید داشتید پیش نرفتند،پس قدم‌ها و مسیری که طی کرده‌اید را دوباره مرور کنید.با ارزیابی دوباره‌ی چیزها و جاهایی که اشتباه رخ‌داده،بررسی کنید.چه قسمتی درست پیش نرفت؟چه‌کاری را بهتر می‌توانستید انجام دهید؟آیا شما تمام مهارت‌ها و ابزارهای ضروری را در اختیار داشتید؟یافته‌هایتان بسیار روشن‌گر خواهند بود و در عوض،به شما کمک می‌کنند که رویکردی مناسب و همه‌جانبه اتخاذ کنید.شما تجدیدنظر می کنید و برنامه‌ی کنونی‌تان را بهبود می بخشید.

مشوق‌ها و پشتیبانی‌ها را جمع‌آوری کنید.

از منفی‌باف‌ها دوری کنید؛در عوض از اشخاص باتجربه در زمینه ی کاری‌تان و از کسانی که می‌خواهند موفق شوید مشاوره بخواهید.آن‌ها می توانند بر اساس تجارب و تخصص‌شان با پیشنهادها‌یشان به شما کمک کنند.شما همچنان باید به سخت‌ تلاش کردن ادامه دهید،اما هیچ‌چیز دلگرم‌کننده‌تر از داشتن نیروی پشتیبان نیست.

تمرکزتان را حفظ کنید.

یکی از مشکلات نیل به موفقیت،از دست‌دادن انگیزه و تمرکز است.یک راه خوب برای حفظ تمرکز،تصورکردن خودتان در حال دستیابی به هدفتان است بدون توجه به مشکلاتی که بر سر راه است.به وضوح خودتان را در حال دستیابی به هدفتان ببینید.نگاهتان را روی هدفتان قفل کنید.به همین شکل،از افکار منفی و مخربی مثل “این‌کار هیچوقت نتیجه نمیده.”و”نمی‌تونم انجامش بدم.”دوری گزینید.در عوض،تکیه‌کلام‌های الهام بخشی برای خود انتخاب کنید و استفاده‌کنید،تصایری از افرادی که به هدفی مثل شما دست یافته‌اند ببینید و هر چیزی که انگیزه‌ی شما را بالا نگه دارد.

لذت ببرید.

بهترین حسِ دستیابی به هدف از دانستن این‌که برای رسیدن به‌هدف،شما بر موانع فائق آمده‌اید و بر سختی‌ها غلبه کرده‌اید به‌دست می‌آید.موفقیت نهایی شما،وقتی بدانید چه سختی‌های برای رسیدن به آن کشیده‌اید،صدها برابر رضایت‌بخش‌تر و لذت‌بخش‌تر است.(نمونه‌اش هم وقتی که بعد از 9ماه تلاش مداوم توانستم دانشگاه تهران قبول شوم.)

بعضی افرادی که با وجود ناتوانی‌ها و مشکلات،مداومت به‌خرج دادند:

  • لودویگ ون بتهون(آهنگساز)در سی‌سالگی ناشنوا شد ولی با این‌حال بسیاری از کارهای بزرگ و معروفش را پس از ناشنوا شدن ساخت.
  • هلن کلر(نویسنده)از وقتی نوزده ماهش بود،نابینا و ناشنوا شد.او 12 کتاب و چندین مقاله نوشت و نخستین فرد نابینایی بود که مدرک لیسانس هنر گرفت.
  • ری چارلز و استیوی واندر (هر دو موسیقیدان)نابینا بودند و با این‌حال در سبک‌های موسیقی خود به موفقیت‌های عظیمی نائل شدند.
  • آندره‌آ بوچلی(خواننده و آهنگساز)در دوازده‌سالگی بر اثز یک حادثه در فوتبال به‌طور کامل نابینا شد.با این‌حال امروزه یکی از بزرگترین خواننده‌های تمام ادوار است.

همان‌طور که در مثال‌های بالا می بینید،موانع و سختی‌ها نباید بتوانند شما را از دستیابی به هدف‌های بزرگتان نگه دارند.در واقع،مداومت شجاعانه،ویژگی‌ای است که بیشتر از هرچیز دیگری می‌تواند موفقیت را برای شما تضمین کند.