دیروز کتاب محتوای کار درست (F**king good content)، اثر دن کلسال را با ترجمهی حانم مهسا طوسی و ترجمه و نظارت آقای یوسف فراهانی عزیز خریداری کردم. امروز مطالعهاش را به اتمام رساندم. حقیقتش را بخواهم بگویم، نام کتاب به بهترین شکل بیانگر محتوای درون کتاب است. نکات و اصولی که به آنها پرداخته شده، شما را برای تولید محتوای کار درست آماده میکند. اگر میخواهید شروع به تولید محتوا کنید، یا میخواهید کیفیت محتوای تولیدی خود را بالاتر ببرید، این کتاب مناسب شماست. ( برای معرفی کتابهای دیگر روی لینک کلیک کنید.)
لحن خودمانی و صمیمی کتاب، تجربهی مطالعهی روان و دلنشینی را برای مخاطب به ارمغان میآورد. مترجمان کتاب هم به نحو احسن از پس برگردانی محتوای کتاب به زبان فارسی برآمدهاند، و البته جایگزینهای مناسبی هم برای ادبیات شیطنتآمیز و منحصر به فرد دن کلسال ( که در عنوان کتاب، عنوان فصلها و جملاتش از کلمهی F*ck به کرّات استفاده میکند) یافتهاند. برویم ببینیم در خود کتاب چه خبر است؟
کتاب محتوای کار درست شامل 24 فصل است، که قسمت جالب توجه آنها، عنوان آنهاست. همهی آنها با عبارت (گور بابای…) شروع میشوند. تجربهی مطالعاتی جالبیست.
فهرست مطالب
عناوین فصلهای کتاب محتوای کار درست
- فصل اول: گور بابای ترس
- فصل دوم: گور بابای بیصبری
- فصل سوم: گور بابای بازاریابی
- فصل چهارم: گور بابای استراتژی
- فصل پنجم: گور بابای کمپین
- فصل ششم: گور بابای پول
- فصل هفتم: گور بابای نقاط کور
- فصل هشتم: گور بابای وایرال
- فصل نهم: گور بابای شبکههای اجتماعی
- فصل دهم: گور بابای آگاهی از برند
- فصل یازدهم: گور بابای سرنخهای فروش
- فصل دوازدهم: گور بابای همکاریهای مشارکتی
- فصل سیزدهم: گور بابای فروش
- فصل چهاردهم: گور بابای یکپارچگی برند
- فصل پانزدهم: گور بابای ابزارهای زمانبندی
- فصل شانزدهم: گور بابای نظرات دیگران
- فصل هفدهم: گور بابای دستور زبان
- فصل هجدهم: گور بابای هر چیزی که الان گفتم
- فصل نوزدهم: محتوای کار درست
- فصل بیستم: لحن کار درست
- فصل بیست و یکم: قلاب کار درست
- فصل بیست و دوم: قواعد یک محتوای کار درست
- فصل بیست و سوم: گور بابای آفتاب و رنگین کمان
- فصل بیست و چهارم: گور بابای همهچیز! ما که رفتیم…
فکر میکنم اگر مثل من شیفتهی محتوا و بازاریابی محتوایی باشید، فقط با دیدن عنوان فصلهای این کتاب، حسابی مشتاق مطالعهاش شده باشید.
مقدمهی نویسنده کتاب محتوای کار درست
دن کلسال، نویسندهی کتاب محتوای کار درست، در این کتاب انگشتش را روی نقطهی حساسی گذاشته است. یعنی تولید محتوایی که چنگی به دل نمیزند. در بخشی از مقدمهی نویسنده آمده است:
احتمالا محتوایتان چنگی به دل نمیزند. نگران نباشید. شما تنها نیستید! اغلب مردم و شرکتها به دنبال تولید محتواهایی هستند که از انگشت کوچک پا هم بیفایدهتر است. حرفم را باور نمیکنید؟ کافیست نگاهی به شبکههای اجتماعی و وبلاگهای برندها بیندازید!
خواهید دید که فقط تعداد انگشتشماری از محتواهایشان توانسته محاطب را درگیر کند، و این درگیر کردن هم نتوانسته مخاطبان زیادی را به مشتریان آن برند تبدیل کند.
چرا؟
به یکی از دلایل زیر ( یا هر دو):
یا محتوایشان به قدری کسلکننده است که حوصلهی مخاطب را حسابی سر میبرد؛
یا اینکه سعی دارند چیزی بفروشند؛ و هیچکس دوست ندارد تحت فروش (!) قرار بگیرد!
پس باید چهکار کنیم که محتوایمان متمایز باشد؟ چه کار کنیم که وبلاگمان، شبکههای اجتماعیمان و به طور کلی هر محتوایی که تولید و منتشر میکنیم، برایمان مشتری بیاورد؟
تمام این سوالها را دن کلسال در ادامهی کتابش جواب داده است. بهشخصه نکات زیادی را از این کتاب یاد گرفتم و بنا دارم در فعالیتهای محتواییام به کار بگیرم. تعدادی از نکاتی که در حین مطالعهی کتاب یادداشت کردم به شرح زیر هستند:
جملات خواندنی از کتاب محتوای کار درست
- اگر میخواهید استراتژی بازاریابی محتوایی شما درست کار کند، باید ریسک کنید.
- نداشتن صبر و حوصله، یکی از دلایلی است که نمیتوانید محتوای کار درست تولید کنید.
- دستیابی به محتوای کار درست یعنی استمرار در تولید کردن، تست کردن و نحلیل کردن، و دوباره از نو، تولید کردن، تست کردن و تحلیل کردن، و تکرار این چرخه تا ابد.
- ***مخاطب تحت فشار بودن را دوست ندارد. آنها دلشان میخواهد هروقت که آماده بودند، خرید کنند. پس عاقلانهترین کار این است که به جای اصرار بر فروش، محتوایی تهیه کنیم که بازار هدف را به خرید کردن مجاب کند. محتوایی که ارزش آفرین باشد و حرف دل مخاطب را بزند. چنین محتوایی اعتماد، احترام و تحسین برای شما به همراه میآورد و جای خودش را در بازار پیدا میکند.
- سالها بود که برای انتشار محتوای شبکههای اجتماعی، زمانبندی دقیقی در نظر گرفته میشد. اما اصولا بهترین محتوا آن است که بهروز باشد. عزیزان، محتوا باید برای امروز باشد، نه برای دو ماه قبل! شما نمیتوانید محتوای امروز را دو ماه قبل آماده کنید.
- در زمینهی محتوای دیجیتال و ارتباط با مخاطب در مقیاس گسترده، فقط و فقط همین یک کار را بکنید؛ همانطور که حرف میزنید، بنویسید.
- محتوای دیجیتال به قلاب نیاز دارد. ختم کلام!
- مردم وقتی میخرند که با شما ارتباط گرفته باشند و خودشان را شریک شما بدانند. وقتی مشتری شما میشوند که دوستانشان مشتری شما شوند. چون وقتی اطرافیانشان به برند یا محصول شما اعتماد میکنند، اعتماد آنها نیز جلب خواهد شد.
- اگر همیشه بر اساس دانستهها عمل کنید، هیچ کار متفاوتی انجام نخواهید داد.
تهیهی کتاب محتوای کار درست
کتاب محتوای کار درست را میتوانید از سایت آقای فراهانی با قیمت 48 هزارتومان خریداری کنید. این کتاب در دو نسخهی PDF مخصوص موبایل (155 صفحه) و تبلت (127 صفحه) منتشر شده است. برای خرید و دریافت این کتاب میتوانید به لینک زیر بروید:
خرید کتاب محتوای کار درست | اثر دن کلسال | ترجمهی یوسف فراهانی و مهسا طوسی