چرا ادبیات؟ یکی از مهمترین کتابهایی بوده که در طول زندگیام خواندهام و تاثیر شگرفی بر شکلگیری نگرش من نسبت به زندگی داشته است.
در اینجا داستان آشنایی خودم را با این کتاب میآورم:
فهرست مطالب
داستان من و کتاب:
آشنایی من با کتاب چرا ادبیات؟ به کلاسهای نویسندگی شاهین کلانتری،استاد نازنینم برمیگردد.
هربار که شاهین از یوسا،نویسندهی این کتاب سخن میراند،ذوق و هیجان در وجناتش هویدا میشود.
مدتها بود که شاهین کتابهای یوسا را معرفی میکرد اما من هیچوقت به سراغشان نمیرفتم.
فکر میکنم دلیلش هم این باشد که من اکثر کتابها را در فیدیبو و یا طاقچه میخوانم،و کتاب چرا ادبیات هم هیچوقت در این اپلیکیشنها منتشر نشد.
اما یک روز،تصمیم گرفتم کتاب چرا ادبیات را اینترنتی سفارش دهم.
از همان روز به بعد،نگرش من به ادبیات و به طور کلی به زندگی عوض شد.
تا جایی که این کتاب،نطفهی اولیهی دورهی توسعهی شخصی پیرامایند که طراحی کردم را گذاشت.
نام کتاب:
چرا ادبیات؟ | Why literature?”culture and freedom”
تاریخ چاپ نسخه اصلی و نسخه ترجمهشده:
این کتاب توسط نشر لوح فکر در سال 1392 برای نخستین بار از زبان انگلیسی به زبان فارسی برگردانده شده است.
تعداد صفحات:
تعداد صفحات کتاب،94 صفحه است.
نویسنده:
خورخه ماریو پدرو بارگاس یوسا(به اسپانیاییJorge Mario Pedro Vargas Llosa ) زادهٔ ۲۸ مارس ۱۹۳۶) داستاننویس، مقالهنویس، سیاستمدار و روزنامهنگار پرو است. یوسا یکی از مهمترین رماننویسان و مقالهنویسان معاصر آمریکای جنوبی و از معتبرترین نویسندگان نسل خود است. وی هماکنون به دعوت دانشگاه پرینستون به عنوان استاد مهمان در این دانشگاه به تدریس مشغول است.
منبع:ویکیپدیا
مترجم:
مترجم این کتاب،جناب آقای عبدالله کوثری است.
کیفیت ترجمه:
ترجمهی کتاب بسیار حاذقانه انجام شده و از شیواییِ مناسبی برخوردار است.مترجم امانت را به خوبی نگه داشته و از پس ترجمهی مطالب برآمده است.
سایت و پروفایل نویسنده در شبکههای اجتماعی:
نسخه کاغذی و الکترونیکی:
متاسفانه این کتاب روی اپلیکیشنهای کتابخوان،همچون فیدیبو و طاقچه ارائه نشده است.مگر آن که من پیدایش نکرده باشم.اما نسخهی کاغدی این کتاب را از کتابفروشیهای آنلاین و وبسایت رسمی انتشارات لوح فکر میتوانید خریداری نمایید:
کتاب چرا ادبیات؟ از وبسایت نشر لوح فکر
کتاب چرا ادبیات از وبسایت شهرکتاب آنلاین
طرح جلد، فونت و صفحهآرایی:
در طراحی جلد کتاب از رنگهای استوایی استفاده شده است که تا حدودی نمایانگر طبع استوایی یوسا،که اهل پرو است،میباشد و رنگبندی شادی دارد.
در وسط جلد هم،تصویر پاهای شخصی نشسته روی قفسهای کتاب دیده می شود که در حال مطالعهی کتابیست.
به طور کلی،طراحی جلد کتاب دلنشین و ترغیب کننده است.
جلد کتاب شومیز است با قطعات رقعی.
این کتاب در چه زمینهای مرا یاری میکند:
یوسا با این کتاب،اهمیت ادبیات در زندگی روزمره را در ذهنمان جا میاندازد و تا آنجا پیش میرود که میگوید از نظر من،مهمترین مسئله ادبیات است.چرا که بدون ادبیات،ملتها محکوم به توحش معنوی میشوند و حتی آزادی خود را به خطر می اندازند.
با خواندن این کتاب،نگرش من به ادبیات و جهان تغییر و توسعه یافت.
باری،با خواندن این کتاب،نگاهتان به ادبیات و مطالعه تغییر خواهد کرد.
یادداشت من بر این کتاب:
درسهایی اساسی از این کتاب یاد گرفتم و یادداشتهایی بر آن نوشتم که شاید بهتر باشد در اینجا آنها را بیاورم:
ابداً بنای نق زدن ندارم که چرا ملت ما کتاب نمیخوانند.بنای مقایسهی میزانمطالعهی کشور ما با مثلا فرانسه را هم ندارم که قیاس معالفارق است.
این مسئلهایست شخصی.چطور میتوان از کسی که مشکلات عدیدهی اقتصادی دارد انتظار داشته باشیم که کتاب بخواند؟
شکم گرسنه هیچچیزی را نمیشناسد و این مسئلهایست که به عینه با آن برخورد داشتهام.
اما روی سخنم با خودمان است.کسانی که خداراشکر،وضعیت معیشتیشان بهتر است.
ما از قفس و بیعدالتی مینالیم.میگوییم چرا یکی فقیر و یکی غنی است.یکی آنقدر غذا دارد که تهماندههای غذای یکوعدهاش در سطل آشغال،غذای یکهفتهی کودک خیابانی را تامین میکند.
اما واقعیت اینجاست که حصارهای مغز ماست که باعث هردوی اینها میشود.
باید از جایی برای شکاندن حصار مغز شروع کرد.اینطور نیست؟
ماریو بارگاس یوسا،نویسندهی نامدار اهل پرو،در کتاب چرا ادبیات؟ مینویسد:
«ملتی که مطالعه را تفریحی تجملی بداند،محکوم است به توحش معنوی و در بند بودن.»
اگر میخواهیم روزی به جایی برسیم که دلمان برای کودک آشغالگرد نسوزد و وضعیت او هم بهتر شود،محکومیم به مطالعه.به خواندن.به درک کردن.به شنیدن.به لمس کردن با روح.به عمیق شدن.
اینها هم با خواندن دو کتاب خوشآبورنگ بهدست نمیآید.چه بسا،خواندن یکیدوکتاب،از ماندن در بیسوادی مطلق،هزارمرتبه مضرتر است.چرا که توهم دانایی ایجاد میکند و هیهات از توهم دانایی.
مطالعه و کتابخوانی مجبور است ضرورت باشد.
اگر میخواهیم میلههای زندان مغز را بشکنیم و عدالت اجتماعی را مستقر کنیم،محکومیم به مطالعهی روزمره.دیدهاید چگونه نوشیدن آب ضروریست؟مطالعه هم همان است.کافی است به اندازهی زمان نوشیدن آب در هر روز،مطالعه هم داشته باشیم.ولی مستمر.
چند جمله طلایی و کوتاه از کتاب:
- برای ایمن داشتن انسان از حماقت،تعصب،نژادپرستی،تفرقهی مذهبی و سیاسی و ناسیونالیسم انحصارطلبانه،هیچ چیز از این حقیقت که در آثار ادبی بزرگ آشکار میشود موثرتر نیست:مردان و زنان همهی ملتها در هر کجا که هستند در اصل برابرند و تنها بیعدالتی است که در میان آنان بذر تبعیض و ترس و استثمار میافکند.
- معتقدم جامعهی بدون ادبیات،یا جامعهای که در آن ادبیات-مثل مفسدهای شرمآور- به گوشهکنار زندگی اجتماعی و خصوصی آدمی رانده میشود و به کیشی انزواطلب بدل میگردد،جامعهایست محکوم به توحش معنوی و حتی آزادی حود را به خطر میاندازد.
یک پاراگراف از کتاب:
ادبیات،عشق و تمنا و رابطهی جنسی را عرصهای برای آفرینش هنری کرده است.در غیاب ادبیات اروتیسم وجود نمیداشت.عشق و لذت و سرخوشی بیمایه میشد و از ظرافت و ژرفا و از آن گرمی و شوری که حاصل خیالپردازی ادبی است بیبهره میماند.براستی گزافه نیست اگر بگوییم آن زوجی که آثار گارسیلاسو،پتراک،گونگورا یا بودلر را خواندهاند،در قیاس با آدمهای بیسوادی که سریالهای بیمایهی تلویزیونی آنان را بدل به موجوداتی ابله کرده،قدر لذت را بیشتر میدانند و بیشتر لذت میبرند.
در دنیای بیسواد و بیبهره از ادبیات،عشق و تمنا چیزی متفائت با آنجه مایهی ارضای حیوانات میشود نخواهد بود،و هرگز نمیتواند از حد ارضای غرایز بدوی فراتر برود.
ناشر:
انتشارات لوحفکر زمستان 1380 شروع به فعالیت کرد و در حوزههای ادبیات، تاریخ و مدیریت تاکنون بیش از 70 اثر منتشر کرده است. رمان گفتوگو در کاتدرال (اثر ماریو بارگاسیوسا) با ترجمه استاد عبدالله کوثری در سال 1385 موفق به دریافت جایزه کتاب سال شد.
انتشارات همکاری مشترک با شرکتها را به صورت یک برنامه کاری در سالهای گذشته دنبال کرده است و با مشارکت و همکاری شرکت ها و سازمانهای زیر اقدام به انتشار کتاب کرده است.
- گروه مهندسی خرد
- آذین فورج
- سرمایه گذاری سروش یاران
- مرکز اپل ایران
- سام الکترونیک
- تک ماکارون
- شرکت نیروانا
- پیوند نگین آینده پانا
- کارگزاری خوارزمی
- ایران تابلو
- صنایع تجهیزات نفت
- تهران سوفا
- صنایع فولاد گسترش
- تدبیر حامی سامان
- مجمع وزیران ادوار
قیمت:
قیمت نسخهی کاغذی این کتاب،18 هزار تومان است.
بهگمانم بعد از مطالعهی این پست،خواندن مطلب زیر نیز برای شما مفید واقع شود: