شجاعت،مقاومت در برابر ترس و چیرگی بر آن است،نه نداشتن ترس.(مارک تواین)

غلبه بر یک ترس بسیار چالش برانگیز و سخت به‌نظر می‌رسد،اما وقتی انجام شود،بسیار رهایی‌بخش خواهد بود.

ترس احساسی است که زمانی که در انتظار یک درد یا خطر مشخص هستیم تجربه‌اش می‌کنیم و اغلب با تمایل به فرار یا مبارزه‌کردن همراه است.ترس می‌تواند واقعی یا خیالی باشد.

صدالبته که همیشه چیز بدی نیست.وقتی ترس به عنوان سیگنالی برای اعلام خطر قریب الوقوع و یا موقعیتی که زندگی ما را تهدید می‌کند به‌کار رود،ضروری است و از زندگی مان حفاظت می‌کند.اگر ما در مواقعی خاص ترس را احساس نمی‌کردیم،به درستی واکنش نشان نمی‌دادیم و خودمان را در خطرات بزرگی می انداختیم.

اگر ترسی خیالی یا غیرمنطقی باشد،می‌تواند فلج کننده باشد و ما را از زندگی به بهترین و خلاقانه‌ترین نحو ممکن محروم کند.بسیاری از ترس‌های خیالی،مانند ترس از طرد شدن،احمق به‌نظر رسیدن،یا ترس از شکست،انواعی از ترس‌هایی هستند که باید یاد بگیریم آن‌ها را مدیریت کنیم و بر آن‌ها غلبه کنیم.اگر بگذاریم این‌ها زندگی ما را کنترل کنند،هیچ‌وقت نخواهیم توانست تلاش کنیم و ریسک‌هایی برای روبه‌جلو رفتن به جان بخریم تا بتوانیم به بهترین نسخه‌ی خودمان بدل گردیم.

البته که ترس‌هایی وجود دارند که اگر آن‌ها را داشته یا نداشته‌باشیم،چندان تاثیری روی زندگی‌مان نمی‌گذارند.به‌عنوان مثال،اگر کسی ترس از سخنرانی عمومی داشته باشد،اما نیاز،قصد و یا تمایلی به سخنرانی عمومی نداشته باشد،تلاشش برای غلبه بر این ترس نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.این‌جا انگیزه و یا نیزای برای کار کردن روی این ترس وجود ندارد.

در سوی دیگر،اگر ترس از سخنرانی عمومی شخصی را از پیشرفت در شغل و حرفه‌اش باز می‌دارد،یا به‌هرنحوی مانعی بر سر راهش است،آن‌وقت زمان آن رسیده که از دست این ترس خلاص شود.

غلبه بر ترس
غلبه بر ترس

استراتژی‌هایی برای غلبه بر ترس

1.ترس را بشناسید.

چه خیالی باشد و چه واقعی،اولین قدم برای غلبه بر ترس این است که قبول کنیم که وجود دارد.همه‌ی ما ترس‌هایی داریم؛این در ذات آدمی‌ست.انکار یا نادیده‌گرفتن آن‌ها باعث نمی‌شود که از بین بروند.

2.آنالیزش کنید.

از کجا آمده است؟واقعی است یا خیالی؟به عنوان مثال،اگر به نتیجه‌ی منطقی آن نگاه کنید،بدترین اتفاقی که می‌تواند برای شما بیافتد چه خواهد بود؟وقتی که برای خودتان مشخص کنید که این بدترین اتفاق چه می‌تواند باشد،از خودتان بپرسید که آیا می‌توانید با آن مقابله کنید یا بر آن غلبه کنید.اغلب اوقات،وقتی مشغول آنالیز کردنش شوید،آن ترس دیگر به‌اندازه‌ای که در اول کار تصورش می کردید ترسناک نخواهد بود.

3.با آن رو در رو شوید.

به‌خودتان اجازه دهید که این ترس را احساس کنید،و سپس در هر صورت کاری که انجام می‌دادید را انجام دهید.عمل کردن با وجود ترس،چالشی برای رشد شخصی و فرصتی برای قوی‌تر شدن است.

4.تداوم داشته باشید.

کاری که از آن می‌ترسید را دوباره و دوباره انجام دهید.با تکرار این کار،قدرت تسلطش بر شما را از دست می دهد و شما کمتر و کمتر نسبت به آن آسیب‌پذیر خواهید بود.

5.شجاعت را در وجودتان ایجاد کنید.

گاهی وقت‌ها غلبه بر یک ترس مشخص جوابگوی ما نخواهد بود.گاهی جواب ما می‌تواند ایجاد شجاعت باشد.اگر شما بیش‌ازحد روی یک ترس به‌جای ایجاد شجاعت تمرکز کنید،در حقیقت ممکن است آن ترس را شدت بخشید و شدیدتر کنید.با ایجاد شجاعت شما اعتمادبه‌نفس و انعطاف پذیری روحی به‌دست می‌آورید.همچنین نگرشی درست در مواجه با تمام ترس‌ها به‌دست می‌آورید.

چند ترس بزرگ و مهم را مثال می‌زنم:

  • ترس از ارتفاع
  • ترس از فضای بسته
  • ترس از سخنرانی عمومی
  • ترس از  آب و غرق شدن
  • ترس از جمعیت

و بسیاری‌ ترس های دیگر.

به‌گمانم بعد از مطالعه‌ی این پست،خواندن مطلب زیر نیز برای شما مفید واقع شود:

ترس از شکست و راه های غلبه بر آن